Загальна рентабельність залізниць України за результатами 2009 року
очікується в розмірі 0,64%. Залізничники стурбовані тим, що низький
рівень рентабельності не забезпечує повною мірою самоокупність і
технічний розвиток галузі.
На сьогодні українські залізничні вантажні тарифи залишаються
найнижчими в Європі. Порівняно з тарифами сусідніх країн їх рівень
нижчий, ніж у Росії, у 1,5-1,7 разу; Польщі — у 6,4 разу; Словаччині —
у 5,5 разу; Угорщині — 3,4 разу; Румунії — у 5,3 разу.
Остання індексація вантажних тарифів, із підвищенням на 9,65%,
відбулася 01.10.2008, і в подальшому проводилося лише зниження тарифів
на перевезення окремих груп вантажів. Негативна тенденція відставання
рівня залізничних тарифів від інфляційних процесів у державі існує
протягом тривалого періоду. Так, наприклад, тарифи на вантажні
перевезення за серпень 2009 року порівняно з 1991-м збільшилися у 26,5
разу проти збільшення цін на рейки у 36,7 разу; дизельне паливо в 46,9
разу.
Понад 50% залізничного тарифу складають витрати на утримання
залізничних колій, будівель, штучних споруд, що забезпечують
функціонування інфраструктури та інших об’єктів, тобто залізничний
транспорт утримує свою інфраструктурну складову самостійно, адже
господарські відносини на залізничному транспорті побудовані на
принципі самоокупності залізниць як суб’єктів природних монополій, хоча
самоокупність сьогодні не забезпечується.
На жаль, фінансовим планом залізниць України на 2009 рік, затвердженим
Кабінетом Міністрів України, не передбачено індексації тарифів на
перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України. Хоча
фактичний індекс цін виробників промислової продукції в серпні 2009 до
грудня 2008-го склав 106,8%, а індекс споживчих цін — 108,2%.
У результаті склалася ситуація, коли зменшення доходної ставки
негативно впливає на виконання доходної частини фінансового плану
залізниць та призводить до зменшення доходних надходжень (які мають
спрямовуватись на оновлення рухомого складу, утримання інфраструктури
та забезпечення безпеки перевезень) і відрахувань до Державного
бюджету.
|