Про українські залізниці
4 листопада 1861 року вперше по українській землі проїхав пасажирський поїзд "Ярослав" з Відня до Львова.
Сьогодні
Україна має розвинену мережу залізниць, експлуатаційна довжина яких
складає понад 22 тис. кілометрів. Дві третини українських залізничних
ліній є вантажонапруженими, обладнаними сучасними засобами керування,
диспетчерською централізацією й автоблокуванням.
Українські залізниці безпосередньо межують і взаємодіють із
залізницями Росії, Білорусі, Молдови, Польщі, Румунії, Словаччини,
Угорщини й забезпечують роботу із сорока міжнародними залізничними
переходами, а також обслуговують 18 українських морських портів
Чорноморсько-Азовського басейну.
Органом керування залізничним транспортом загального користування є
Державна адміністрація залізничного транспорту України (Укрзалізниця),
що була створена в грудні 1991 р. До сфери керування Укрзалізниці
входять Донецька, Львівська, Одеська, Південна, Південно-Західна та
Придніпровська залізниці, а також інші підприємства й організації
єдиного виробничо-технологічного комплексу, що забезпечують перевезення
вантажів і пасажирів.
Укрзалізниця здійснює централізоване керування процесом перевезень у
внутрішньому й міждержавному сполученнях, регулює
виробничо-господарську діяльність залізниць.
Державна адміністрація залізничного транспорту України є одним із
засновників Ради з залізничного транспорту держав-учасників
Співдружності та брала участь у всіх 49 її засіданнях. Активна участь у
роботі Ради - один із пріоритетних напрямків зовнішньоекономічної
діяльності українських залізниць.
Пасажирські перевезення
Одним із найважливіших напрямків підвищення якості пасажирських
перевезень, економічної ефективності та конкурентоспроможності
залізничного транспорту є запровадження швидкісного руху.
Географічне розташування обласних і промислових центрів України
(відстань між якими складає 400-650 км) дає можливість організувати
швидкісний пасажирський рух, коли час пасажира в дорозі складатиме до
4-5 годин.
За існуючим розкладом руху пасажирських поїздів уже курсують денні
пасажирські поїзди з Києва до Харкова, Дніпропетровська, Львова,
Могилева-Подільського, Кременчука, Полтави, Хмельницького,
Кам'янець-Подільського. Крім того, курсує 8 пар пасажирських денних
поїздів між великими містами: Харків-Донецьк, Дніпропетровськ-Сімферополь, Львів-Рівне й ін.
Особлива увага українських залізничників спрямована на підготовку до
перевезень пасажирів під час проведення в Україні чемпіонату Європи з
футболу у 2012 році. Для цього планується:
- - підготовка напрямків Київ-Полтава-Красноград-Лозова-Донецьк, Красноград-Дніпропетровськ, Київ-Жмеринка-Львів для запровадження швидкісного руху пасажирських поїздів;
- - проведення комплексної модернізації напрямку
Полтава-Бурти-Користівка для перенаправлення на нього руху вантажних
поїздів і розділення вантажного й пасажирського сполучень;
- - будівництво залізнично-автомобільного мостового переходу через р. Дніпро в м. Києві;
- - придбання сучасного рухомого складу для пасажирських перевезень, у тому числі швидкісного;
- - ремонт вокзальних комплексів у містах проведення Євро-2012.
Вантажні перевезення
Одним із пріоритетних напрямків діяльності Укрзалізниці є розвиток транзитних вантажоперевезень.
У 2008 році українськими залізницями перевезено близько 70 млн. тонн
транзитних вантажів, а вантажообіг склав понад 69 млрд. ткм. Це на 1,8%
перевищує обсяги транзиту у 2007 році.
Аналіз транзиту в розрізі країн його формування та призначення
показує, що понад 90% вантажів іде з Росії, Казахстану, Білорусі,
Молдови.
Основою транзитного вантажопотоку є такі вантажі, як вугілля, нафта
й нафтопродукти, руда залізна та марганцева, чорні метали, добрива,
хімікати, зерно й продукти перемелу. Перераховані вантажі складають до
90% від загального обсягу транзиту.
Обсяги експортних перевезень за 2008 рік збільшилися на 7,2 млн. тонн, або 6,6%, і склали 116,9 млн. тонн.
Імпортні перевезення зменшилися на 0,9% і загалом склали 34,4 млн.
тонн. До 55% імпортних вантажів прибувало з Росії, 8,3% - з Казахстану,
4,6% - з Польщі, 4,5% - з Білорусі, 2,5% - з Румунії.
Обсяги внутрішньодержавних перевезень у 2008 році склали 277,4 млн. тонн, що менше на 7,9% порівняно з 2007-м.
З
2010 року прогнозується стабілізація стану економіки України -
очікується незначне збільшення обсягів перевезень до 2013 року (у
середньому на 3-5% за рік).
У нинішніх умовах Укрзалізниця ставить перед собою завдання
залучення додаткових обсягів перевезень у конкурентних сегментах
транспортного ринку, а це в першу чергу організація контейнерних і
контрейлерних перевезень. Першим кроком у цьому напрямку стало
поновлення контрейлерних перевезень. Контрейлерний поїзд "Ярослав"
уперше перевіз великовантажні автомобілі через українсько-польський
кордон у 2003 році й за три роки переправив 3,2 тис. автопоїздів.
Пізніше через ріст тарифів автоперевізники втратили інтерес до
маршруту. Сьогодні для українських залізниць важливо хоча б на рівні
нульової рентабельності возити великовантажні чи автомобілі причепи
вантажівок на залізничних платформах. А в перспективі - ще глибше
проникнути в Європу. Уже зараз можна мобілізувати центральні, а не
тільки прикордонні термінали та сформувати транспортну логістику так,
щоб, завантаживши автомобіль на європейський рухомий склад, швидко
добратися до пункту перевантаження, переставити на платформи широкої
колії й через Україну везти далі в Росію і Казахстан.
Інтеграція залізниць у євроазіатську транспортну систему -
пріоритетний напрямок антикризової стратегії Державної адміністрації
залізничного транспорту України.
Керівники залізниць Європи оголосили про рішення збільшити
товарообмін між Європою й Азією, дійшовши висновку, що завдяки цьому
вдасться мінімізувати завдані фінансовою кризою втрати.
Узявши до уваги екологію та боротьбу з заторами на автодорогах,
Європа дійсно робить ставку на залізничні перевезення. Але якщо на
заході добре розвинений пасажирський сегмент, то досвіду доставки по
коліях великих обсягів вантажів немає - залізничний вантажопотік у
Європі вдвічі менший, ніж в Україні. Наростити його автотранспортом
складно. Чого коштує, наприклад, проїхати великовантажними машинами
хоча б по українському бездоріжжю, не говорячи вже про азіатські траси
в бік Китаю. І той, хто має намір торгувати зі східними країнами, які
міцніють, не може не враховувати тимчасові, ремонтні, митні й інші
витрати в шляху.
Проблема знялася б сама собою, якби європейська залізнична мережа та
мережа колишнього СРСР були взаємоінтегрованими. Але в нас із Європою
різна ширина колії, інші системи сигналізації, тяги, керування рухом. В
один день це не переробити. Хоча є варіанти. Досвід заходу широкої
колії в Польщу до Катовиць, куди Укрзалізниця доставляє руду й інші
вантажі, підтверджує правильність ідеї російських колег створити
ширококолійний коридор до Братислави й далі до Відня. У результаті це й
допоможе мобілізувати вантажі з Кореї, Китаю та Японії. А оскільки
євроазіатський маршрут, природно, пройде по Україні, проект надзвичайно
вигідний для залізниць і Росії, і України. Тому залізниці України вже
заявили про готовність брати участь у його реалізації нарівні з Росією,
Словаччиною й Австрією.
У свою чергу російські колеги вже орендували на 15 років у
Словаччині термінал "Добра", куди заходить широка колія, і, не чекаючи
кращих часів, переключають на себе вантажопотоки. Укрзалізниця пропонує
симбіоз авто- й залізничних послуг. Це саме те, що треба у форматі
оперативних перевезень "від дверей до дверей".
Поки всі учасники проекту - Росія, Україна, Словаччина й Австрія -
розробляють його на паритетних умовах. Це задача не одного дня, вона
вимагає детальних розрахунків. Готується техніко-економічне
обґрунтування, обговорюються питання виділення землі, пайової участі та
власності, технічного забезпечення.
Комбіновані перевезення вантажів (автомобіль - залізниця - водний
транспорт - автомобіль) без перевантаження вантажу за принципом
доставки "від дверей до дверей" підвищують потенціал логістики. Такий
ефект підсилюється за рахунок спрощення процедури перетину державних
кордонів.
З огляду на інтереси національних споживачів організовані
контейнерні поїзди для прискореної доставки вантажів у багатотоннажних
контейнерах усередині країни, де створена "мережа сухих портів".
У великих індустріальних центрах України (Київ, Дніпропетровськ,
Донецьк, Одеса, Луганськ, Харків) створено логістичні центри з єдиною
системою функціонування залізничного й автомобільного транспорту, що
дозволяє забезпечити повне транспортне обслуговування одним оператором
із доставкою вантажу "від дверей до дверей", оптимізувати логістичні
схеми, терміни доставки вантажів і знизити вартість перевезення.
Інвестиційна політика Укрзалізниці
Українські залізниці визначили такі пріоритетні напрямки для
інвестицій: модернізація головних шляхів, розвиток міжнародних
транспортних коридорів, відновлення парку пасажирських і вантажних
вагонів, електро- й дизель-поїздів, електровозів, колійної техніки.
Укрзалізниця успішно співпрацює з міжнародними фінансовими
організаціями (МФО) з проектів, спрямованих на підвищення пропускної
спроможності залізниць і відновлення їхніх основних фондів.
Укрзалізниця має позитивний досвід співробітництва з Європейським
банком реконструкції і розвитку (ЕБРР). З 1999 по 2005 рік Державна
адміністрація залізничного транспорту разом із ЕБРР працювали над
проектом "Розвиток залізниць України". Кредит використовувався для
придбання 27 сучасних колійних машин. Загальна вартість проекту - 92,57
млн. дол. США. Для реалізації проекту ЕБРР надав кредит під державну
гарантію в сумі 51,88 млн. дол. США. Українська частина склала 39,26
млн. дол. США, технічна допомога TАСІ - 1,43 млн. дол. США.
На стадії реалізації знаходиться загальний з ЕБРР проект
"Впровадження швидкісного руху пасажирських поїздів на залізницях
України". Кредит ЕБРР (120 млн. дол. США) наданий Укрзалізниці на
придбання колійної техніки та будівництво нового двоколійного тунелю на
дільниці Бескид-Скотарске Львівської залізниці (частини міжнародного
транспортного коридору № 5).
У січні 2009 року Укрзалізниця підписала Кредитну угоду з ЕБРР на
суму 62,5 млн. дол. США для комерційного проекту "Закупівля рухомого
складу для потреб залізничного транспорту України", метою якого є
придбання сучасних вантажних вагонів.
Для збільшення пропускної спроможності залізниць у напрямку портів
Чорного моря, забезпечення енергоефективності перевезень і зниження їх
собівартості, а також зменшення впливу залізничного транспорту на
навколишнє середовище Укрзалізницею досягнута домовленість з ЕБРР щодо
фінансування проекту "Модернізація залізничного напрямку
Полтава-Кременчук-Бурти-Користівка з метою забезпечення
енергозбереження при перевезеннях залізничним транспортом", загальна
вартість якого складає 315 млн. євро (з урахуванням будівництва другої
колії), з них кредитні кошти ЕБРР - 90 млн. євро, українська частка -
225 млн. євро (гроші залізниць).
На стадії підготовки знаходиться спільний зі Світовим Банком проект
"Підвищення пропускної спроможності залізничного напрямку
Знам`янка-Lолинська-Миколаїв-Херсон-Джанкой", загальна вартість якого -
1160 млн. дол. США. Світовий Банк розглядає можливість фінансування на
суму 500 млн. дол. США, залишок (660 млн. дол. США) - власні кошти
залізниць.
|